گزارش سمینار اختلالات شایع روانپزشکی در نوجوانان – 3 بهمن 98

1398/11/10

گزارش سمینار اختلالات شایع روانپزشکی در نوجوانان – 3 بهمن 98

سمینار یک روزه اختلالات روانپزشکی شایع در نوجوانان در 3 بهمن ماه سال جاری در سالن اجتماعات مرکز آموزشی درمانی شفا رشت برگزار شد. در ابتدا سرکار خانم دکتر مهتاب معتمد( روانپزشک) در مورد ASD در نوجوانان فرمودند : خیلی از موارد خفیف اوتیسم ممکنست در نوجوانی خود را آشکار کنند. کودک مبتلا به ASD خفیف ممکنست بعنوان حرف گوش کن و آرام شناخته شده ولی در نوجوانی تمایزش با همسالان بیشتر آشکار می شود. علایم ASD معمولاتانوجوانی ادامه می یابد.
Social interaction مهمترین مشکلیست که تا بزرگسالی ادامه می یابد. همچنین Mental Rigidity و اصرار بر عدم پذیرش تغییر در بزرگسالی ممکنست جایگزین رفتارها و علایق محدود در کودکی شود. مهمترین پیش بینی کننده پیش آگهی در این افرادIQ  و توانایی کلامی می باشد. مداخلاتی که در مورد این نوجوانان بکار می رود مشابه مداخلات بزرگسالان است و شاملSocial skills training ،Cognitive enhancement therapy ، Psychoeducation  و Employment support میباشد.

سرکار خانم دکتر کوشا دررابطه با ADHD در نوجوانان فرمودند : %85-80 موارد ADHD تا نوجوانی و 60% آن تا بزرگسالی ادامه می یابد. در نوجوانی جزء ایمپالسیویتی اختلال برجسته تر می شود که بشکل رفتارهای جنسی پرخطر، درگیری و خودزنی خود را نشان می دهد. این افراد در تنظیم هیجانی مشکل دارند. هیپراکتیویتی در این سنین کمتر دیده می شود. Inattention پایدارترین و شایعترین علامت در نوجوانی می باشد و بصورت مشکلات تحصیلی، مسامحه کاری، شلختگی یا فراموشکار نمایان می شود. همواره باید در تشخیص این اختلال مراقب diagnosis over باشیم و سابقه ADHD کودکی الزامی است. درمان با محرکها بهترین انتخاب با پاسخدهی حدود 70 تا 80 درصد است. درمانهای غیردارویی شامل مداخلات مدرسه، خانواده درمانی، ورزش، بهداشت خواب و تغذیه صحیح نیز توصیه می شود.

جناب آقای دکتر جواد علاقبند راد (فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان) دررابطه با اختلال تمرکز یا Sluggish cognitive Tempo  (SCT) به ایراد سخنرانی پرداختند.ADHD شایعترین اختلال روانپزشکی است. SCT را بعنوان اختلال تمرکز دوم نیز می شناسند.این افراد بصورت افرادی شل، گیج و خواب آلود توصیف می شوند و بنظر می رسد از جنس متفاوتی با ADHD باشند. بخش inattention در اینها برجسته تر است و این افراد شامل 30 تا 50 درصد بیماران ADHD هستند که در سایر اجزاء علایم زیادی ندارند. این افراد بصورت افراد دست و پا چلفتی که واکنش کندی دارند و کارها را درست انجام نمی دهند و inhibition و impulse control در این افراد مشکل چندانی ندارد.

سرکار خانم دکتر مریم زوار موسوی (فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان) راجع به موضوع نوجوان و فضای مجازی صحبت کردند، مدیا می تواند اثرات مثبتی در زندگی نوجوان داشته باشد که شامل کمک دریادگیری مطالب، امکان بیان عقاید و احساسات، خود افشاگری مثبت و کاهش اضطراب اجتماعی است. ازطرفی اثرات منفی مدیا می تواند بصورت تشویق قلدری، اشکال در working memory و attention، رفتارهای پر ریسک (انتشار عکس و ...)، رفتارهای خشن (بازی های خشن و ...)، اختلال در خواب و اعتیاد به اینترنت باشد.  والدین بهتراست قرارداد کتبی با نوجوان ببندند و در آن موارد ضروری ذکر شود از جمله اینکه گوشی و اینترنت بعنوان یک فرصت برای نوجوان و نه حق قانونی اوست و وظیفه والدین حفظ امنیت نوجوان است. لازم است والدین رمز گوشی نوجوان را بدانند. استفاده از این مدیاها در فضای عمومی خانه است تا امکان نظارت وجود داشته باشد. حداکثرزمان قابل قبول استفاده ازمدیادر کودکان یک ساعت و در نوجوانان  2 ساعت است و زمان بیشتر ممکنست بعنوان تشویق به وی داده شود.

جناب آقای دکتر فیلی (فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان) دررابطه با موضوع نارضایتی جنسی صحبت کردند. اگر بین احساس جنسیتی و آناتومی فرد تفاوت وجود داشته باشد اصطلاح Gender Discordance بکار می رود که ممکنست این افراددیسترسی از این موضوع نداشته یا آنرا بیان نکنند و در افرادی که این تفاوت منجر به ایجاددیسترس شودGender dysphoria گفته می شود. افراد trans sexual  در واقع Gender dysphoric هایی هستند که بدنبال روشهایی برای کاهش دیسترس می روند، از جمله پوسیدن لباس جنس مخالف، هورمون درمانی ، جراحی و ...

اهمیت Gender dysphoria از نظر مستعد کردن فرد به اختلالاتی مانند خودکشی، خودزنی، رفتارهای پرخطر، طرد از طرف خانواده و همسالان، مصرف مواد و ... می باشد.  اکثرا نارضایتی جنسیتی در اوایل نوجوانی متوقف می شود. در سنین زیر 12 سال چندین مدل مطرح است. در مدل درمانی تلاش در جهت رفع اختلال صورت می گیرد. در مدل watchful waiting ، صبر
می کنند تا سیر اختلال مشخص شود ولی اجازه اینکه حوزه های اجتماعی درگیر مسئله شوند داده نمی شود. در affirmative model پس از تایید تشخیص، مشکل را پذیرفته تاسریعتر فرد وارد باندهای اجتماعی شود.در نوجوانی ثبات اختلال بیشتر بوده و معمولا ادامه می یابد. در سنین 14-12 سالگی مداخلات برگشت پذیرشامل تعویق بلوغ و جلوگیری از ایجاد صفات ثانویه جنسی، انجام می شود تا فرصتی برای تصمیم گیری و آمادگی نوجوانی برای مراحل بعدی داده شود. در سنین 16-14 سالگی فاز دوم شامل هورمون تراپی برای جنس مخالف صورت می گیرد و در نهایت فاز سوم که کاملا برگشت ناپذیر است شامل جراحی می باشد.

                                                                                                                                                              دکتر مریم کوشا

                                                                                                                               دبیر برنامه بازآموزی سمینار اختلالات شایع روانپزشکی در نوجوانان



بازگشت

نظرات

نظری برای نمایش دادن موجود نمی باشد.
نظرات بعد از تایید نمایش داده می شوند